Guies de lectura: què? per què? com?

Quatre cullerades de farina. Sí, deu ser suficient. L’aigua que es pugui beure. Sal i pebre al gust. Tot això és virtuosisme culinari però a alguns ens costa cuinar així. Una cosa semblant passa amb els llibres. Per això, des del començament vam tenir clar que volíem fer guies de lectura per complementar els nostres llibres. Avui us les volem presentar a aquells que encara no les hàgiu vist i insistir una mica a aquells que ja les heu utilitzat. 

Com són?

Les nostres guies no són res de l’altre món, no us espereu un dossier de 30 pàgines. Nosaltres hem vingut aquí a fer llibres. Els documents no tenen més de 6 pàgines perquè volem simplement acompanyar el llibre i el procés de lectura per treure’n com més suc, millor. 

1.Presentació

Intentem posar context a la lectura, fer una sinopsi del llibre, presentar l’autor, o fins i tot el gènere literari. Aquí teniu un marc per presentar la novel·la davant del grup de lectors. Sabíeu que la Mary Rodgers era compositora de musicals? O com Wyndham inaugura una nova manera d’entendre la ciència-ficció?

2. Conversa literària

Aquesta part té com a objectiu consolidar la lectura, però apostant per estimular la conversa literària i no fent preguntes estrictament de comprensió lectora. No necessitem saber de quin color és la samarreta que porta el veí del protagonista en el tercer capítol si no és rellevant per la història. Volem treure augmentar el gaudi del llibre, analitzar-lo, fomentar l’esperit crític i les inferències.

3. Activitats optatives

Sempre us proposem unes activitats optatives a partir de la lectura, tenint sempre en compte que el llibre no és l’excusa, sinó que és el centre. Són activitats que ens permetran entendre millor el llibre, copsar-lo després de la lectura.

4. El debat

Una part que considerem vital: obrir debat després de la lectura del llibre. Lluny de temari curricular, la conversa per la conversa. Perquè els llibres susciten emocions, opinions, reaccions que no només cal tenir en compte sinó estimular. 

La filosofia

És impossible voler apostar per la conversa literària i no tenir en el cap el model de Dime, d’Aidan Chambers

“La lectura no vol dir només recórrer amb la mirada paraules impreses, sinó que és una acció dramàtica formada per moltes escenes interrelacionades. Ajudar als nens a participar en el drama de la lectura, ajudar-los a convertir-se en dramaturgs (reescriptors del text), directors (interpretadors del text), actors (intèrprets del text), públic (receptors actius i sensibles del text), fins i tot crítics (comentadors, explicadors i estudiosos del text), és el que considero la nostra feina com a mestres de la lectura”*. 

*la traducció és nostra

El nostre pilar teòric és aquest, sense cap dubte. O almenys ho intentem. Però hi ha una altra inspiració més pràctica i és aquella que hem escoltat i hem vist. La de mestres, bibliotecaris, llibreters… que aconsegueixen estirar del fil de la conversa i que succeeixi la màgia. 

Teníem clar que volíem servir de suport per promoure aquests tipus de converses al voltant d’un llibre. Més encara quan parlem de joves, que veiem necessari convertir-ho en un fet social i una acció compartida més que una imposició. 

De moment teniu disponibles les guies de lectura següents:

Quin dia tan bèstia, Mary Rodgers

Quan un toca el dos, Anna-Greta Winberg

El dia dels trífids, John Wyndham

I esperem poder oferir-vos la guia d’Aristòtil i Dante descobreixen els secrets de l’Univers ben aviat! 

Mentrestant, llegiu molt!


Clara Rosell llegeix Aristòtil i Dante descobreixen els secrets de l'Univers

11 Novembre, 2019