Aquest any, ho petes

Ets professor? Pot ser llibreter? Bibliotecari? Sigui quina sigui la teva professió, si has clicat aquí, deu ser perquè ets mediador de la lectura. Volem que aquesta tardor els nostres títols t’acompanyin.

El mes de febrer d’aquest mateix any engegàvem el projecte que ens ha robat el cor i ens ha omplert d’energia: L’Altra Tribu, un projecte visceral que ens portava a la nostra adolescència i als moments més dolços de la nostra vida lectora.

Des d’un principi sabíem que aquest amor que sentíem pels llibres que fèiem serien correspostos no només pels lectors sinó també pels grans professionals que s’encarreguen de fer arribar els llibres a la canalla. Però també sabem que, malauradament, en aquest país no es donen prou ajuts per tenir el professorat més content, per tenir les escoles i els instituts bastits amb Biblioteques escolars de qualitats i amb personal qualificat i en condicions dignes. Ja no parlem dels bibliotecaris i bibliotecàries de Biblioteques públiques que recentment van fer vaga per queixar-se de la qualitat del servei.

Nosaltres no podem solucionar tot això (ja ens agradaria!) però sí que podem fer alguna cosa. A l’apartat d’extres anem penjant guies de lectura de tots els llibres que fem. Aquestes no pretenen ser exercicis simplement de comprensió lectora sinó de lectura crítica. Intentem promoure la conversa literària a les aules, a les biblioteques, als clubs de lectura. Intentem que els joves vegin que la literatura no serveix per aprovar un examen, serveix per a la vida.

Aquest any, han estat moltes les llibreries que han experimentat amb la Tribu pels seus clubs de lectura infantils i juvenils. Molts professors ens han escrit mostrant la seva predisposició a fer d’un dels nostres llibres lectura escolar i molts bibliotecaris han llegit i recomanat amb il·lusió els nostres llibres. Gràcies per una feina impagable. Esperem que gaudiu moltíssim aquests moments de lectura compartida.

I per començar el curs amb molta energia us hem volgut deixar aquí un regalet de benvinguda en forma de llista: unes lectures recomanades per si voleu saber més sobre conversa literària i promoció de la lectura!

Dime: Los niños, la lectura y la conversación, Aidan Chambers [Fondo de Cultura Económica]. És un dels textos de referència sobre el tema. No només hi ha una explicació teòrica fonamentada sinó moltíssims exemples de converses reals que us ajudaran a inspirar-vos per a les vostres sessions de conversa literària.

Adolescents i lectura: el binomi fantàstic, Joan Portell i Gisela Ruiz [Publicacions de l’Abadia de Montserrat]. L’autor de Llegim?, arriba amb Gisela Ruiz per fer una aproximació a la lectura i la seva promoció en les edats denominades “complicades”. Els joves no llegeixen?

– Como una novela, Daniel Pennac [Anagrama]. Un dels clàssics sobre l’ensenyament de la literatura, les controvertides lectures obligatòries i la transmissió del gust per la lectura.

-Lectures adolescents, Teresa Colomer (coord.) [Graó]. Els investigadors en promoció de la lectura i didàctica de la literatura analitzen en aquest llibre els hàbits lectors dels adolescents, les estratègies en països estrangers per incidir en la formació lectora a l’escola, la producció editorial…

– Cómo leer literatura, Terry Eagleton [Austral]. Una vegada tenim superats els estadis més iniciàtics de lectoescriptura ve el torn del segon aprenentatge de la lectura: llegir de manera profunda. Eagleton analitza totes les eines que ens permeten fer una lectura propera del text.

I en podríem recomanar molt més, com els de la Gemma Lluch i la seva aproximació a les pantalles amb La lectura entre el paper i les pantalles, L’univers lector adolescent, de Mireia Manresa, els llibres de la Michele Petit, el nostre Emili Teixidor amb La lectura i la vida…

I així, tants altres, però no us volem atabalar, que ja en teniu prou aquests dies. Per un nou curs ple de lectures i ple de coneixences!

Una novel·la post-apocalíptica

12 Setembre, 2019

Clara Rosell llegeix Aristòtil i Dante descobreixen els secrets de l'Univers

12 Setembre, 2019